JÓGA

Hatha Jóga

Az egyik legismertebb jógairányzat, mely elnevezése a “ha” és “tha” szavakból épül össze és ezoterikus jelentéssel bír: a “ha” szó Napot jelent, a “tha” pedig Holdat. A hatha jóga kiegyensúlyozza a Nap és Hold jellegű (aktív és passzív, soláris és lunáris, prána és apána) energiákat a szervezetben. Többnyire mérsékelt ütemben, lépésről lépésre sajátítják el a tanítványok a testtartások (ászanák) technikáját. Az órák felépítése oktatótól függően eltérő, de sok esetben tartalmazzák különböző légzéstechnikák (pránájama) elsajátítását, relaxációt, meditációt, esetleg mantrázást (közös rövid éneklés).

Az órák jellege statikus, az ászanákat hosszabb ideig tartják ki a gyakorlók. A hatha jóga gyakorlás ideális teljesen kezdők számára, de az ászanák a magasabb gyakorlottsági szinten álló tanítványok által is könnyen adaptálható.

Gerinc Jóga

A Gerincjóga modern mozgásrendszer, amely a jóga különleges eszköztárát használja a fizikai test és az idegrendszer egészségének helyreállítására az anatómiai alapmozgásokra és a fascia-láncolatokra épülő gyakorlatsorokkal.

Kezdő szinten elsődleges szerepe a prevenció, az egészségmegőrzés, de csoportos mozgásterápiaként, amely a teljes fizikumot szisztematikusan fejleszti, kiegészíti és hatékonyan támogatja az egyéni gyógyító eljárásokat.

Haladóbb szinten pedig a jógának egy anatómiai szemléletmódú, testfejlesztő irányzata, amely beépíthető bármilyen mozgásrendszerbe.

A fizikai test átmozgatásával kezdünk, aktiválva az esetlegesen nem használt területeket és felkészítve a testet az erőteljesebb mozgásokra. A következő lépés az izmok általános feszültségének oldása, és az ízületek, szalagok, porckorongok átmozgatása, illetve a tartásjavító gyakorlatok. Ezután következhetnek az óvatos nyújtások és a tartóizmok erősítése, miközben gyakoroljuk a figyelem irányítását, ezzel a testtudatot is javítva.

Kismama Jóga

A kismama jóga babának és mamának egyaránt örömteli és kellemes élmény, a várandósság 14. hetétől folyamatosan becsatlakozhatsz teljesen kezdőként is. A cél, hogy kismamaként magabiztosan, boldogan, testileg-lelkileg felkészülve várd születendő gyermekedet, a gyöngéd és szoros kötődést kialakítva. Kimutatták, hogy kismama jógaórán pocakban részt vevő gyermekek intelligensebbek, könnyebben tanulnak, és jobban megtalálják a helyüket közösségekben, hiszen ők is élvezik a mozgás és a kellemes élmények pozitív hatásait. A jógaórák által tudatosabbá válsz a várandósságról és a szülésről, enyhülnek/megszűnnek a felmerülő panaszok vagy megelőzzük őket, erősödnek a gátizmok és a baba kihordásához szükséges izmok, rugalmasabbá válik a csípőízület a szüléshez, kellemes környezetben átmozgathatod a testedet és feltöltődhetsz, kapcsolódhatsz más kismamákkal.

Hogyan zajlik egy óra?

Fontos, hogy bármi, ami nem kellemes kismamaként a számodra, azt nem ajánlott csinálnod. Az óra ráhangolódással indul, ahol a figyelmet befelé irányítjuk, és gondolatban megbeszéljük a babával, hogy jógázni fogunk. Bemelegítés után különböző jógagyakorlatokat végzünk légzésszinkronra, kiegészítve a természeti népek ősi gyakorlataival és gátizomerősítéssel. Az órát légzőgyakorlattal és mély relaxációval zárjuk, hogy lelkileg is felkészítsen a szülésre, és bármilyen jelen lévő feszültség oldódni tudjon.

Yin & Yang Jóga

Az óra során a bennünk található két minőséggel dolgozunk, célunk az aktív és passzív, erő és lágyság egyensúlyának megteremtése. Az óra első felében könnyed, áramló gyakorlást végzünk, mely során a mozgást a légzésünk ritmusára hangolva átélhetjük a flow élményt. Az óra második felében megérkezünk a passzív, nyugodt gyakorlásba, mely során hosszabb ideig engedjük ellazulni magunkat a jógapózokban, ezáltal megélve a teljes elcsendesedést.

Anya-Lánya DanceYoga

Az óra a hatha jóga ászanáit vegyíti a kortárs tánc mozgásanyagával, kifejezetten kezdő gyakorlókhoz igazítva. Az órát páros bemelegítéssel kezdjük, melyben a test átmozgatása mellett légzőgyakorlatok is teret kapnak. Anya és lánya ráhangolódnak egymás légzésére, rezzenéseire.

A ráhangolódást követően jógaászanákat gyakorlunk táncos kombinációkká összefűzve, fejlesztjük a mozgáskordinációt, játszunk az egyensúlyunkkal, anya-lánya kapcsolódást segítő párosgyakorlatokat végzünk. Az óra célja, hogy játékosan kapcsolódjunk egymással, bizalmat építsünk és tanuljuk meg könnyedén venni, ha kibillenünk az egyensúlyból.

A legoptimálisabb gyermek életkor 7-12 éves ezen kívül egyedi elbírálás alapján lehet csatlakozni a foglalkozásra.

Stresszoldó Jóga

Egy hosszú nap után vágyunk a békés, stressz és gondolatok nélküli állapotra. Vágyunk arra, hogy egy gyengéd éjszaka ringasson karjaiban.

Ezen az órán elengedheted mindazt, ami stresszként jelenik meg az életedben. Segítségül hívjuk a légzésed, a tested és az elméd tudatos megfigyelését. A megtapasztalásaidon keresztül az óra alatt végig egy relaxált állapotban nyújtjuk el a gyakorlatokat, szembe nézve a magunkba zárt akadályokkal és oldva azokat. Egy óra, mikor lelassulhatsz, fellélegezhetsz, békét lelhetsz!

Babás Jóga

A szülés utáni 6. héttől (császármetszés esetén 12. héttől javasolt) csatlakozhattok kisbabáddal, szeretettel várunk két korcsoportban:

  • Kisbabás jóga 6 hetes kortól 8-10 hónapos korig
  • Nagybabás jóga 8-10 hónapos kortól 2 éves korig

A baba-mama jóga célja, hogy segítsen a szülés utáni regenerációban, fejleszti a babák idegrendszerét és mozgását, a baba-mama kapcsolat bensőségesebbé válik a játék és a közös élmények hatására, és nem utolsó sorban társasági program.

Hogyan zajlik egy óra?

Minden esetben rövid ráhangolódással indítunk, amit bemelegítés követ. A jógagyakorlatok közül az erősítő és tartásjavító, hormonháztartást kiegyensúlyozó gyakorlatokat végezzük leginkább, valamint erősítjük a medencealapi izmokat. Kisbabás csoportban passzívan átmozgatjuk és megmasszírozzuk a babát, míg a nagybabák inkább csatlakoznak az anyukákhoz a gyakorlatok során vagy egymással játszanak. Az órát légzőgyakorlattal és relaxációval zárjuk.

Fontos, hogy az óra folyamán a baba igényeit tartsd folyamatosan szem előtt, nem baj, ha elalszik vagy megeteted (evés után fél óráig viszont jobb, ha nem mozog). Hozz egy saját plédet és játékot, hogy otthonosabban érezze magát, hiszen ez a szituáció neki is új, lehet, hogy az első órákon kényelmetlenül érzi majd magát, hagyj időt neki, hogy megszokja.

Dinamikus Jóga

Csokorba szedett ászanák, melyeket a légzés ritmusára fűzünk össze. Az óra ritmusát lassítja, hogy a pózok többségét 3-5 légzésig tartjuk ki, így követhetővé válik kezdők- és haladóbbak számára egyaránt.

A szekvenciák egymásra épülnek, így a gyakorlás fokozatosan terheli az egyre inkább bemelegített izomcsoportokat, ízületeket.

Testünkkel párhuzamosan gondolataink is légzésről légzésre összeszedettebbé válnak, míg nem visszatalálnak a testbe, hogy azzal harmonikus egységet alkossanak.

Ez a testi-lelki összefonódás teremti meg azt a lecsendesült állapotot, melyben az óra utolsó pár percét fogjuk tölteni.

Ajánlom: kezdőknek, és némi jóga tapasztalattal rendelkezőknek egyaránt, ha szeretnéd átmozgatni az egész tested. Ha koncentrációs nehézségekkel, alul működő emésztéssel kűzdesz. De akkor is itt a helyed, ha csupán kíméletes mozgással szeretnéd emelni energiaszinted.