Komplex gyógypedagógiai fejlesztés
A komplex gyógypedagógiai fejlesztés célja a gyermek mozgásos, kognitív és kommunikációs képességeinek harmonikus fejlesztése, egyéni igényeikhez igazodva, játékos formában. A foglalkozások középpontjában a testséma, a téri tájékozódás és a lateralitás (jobb–bal irányok megkülönböztetése) fejlesztése áll. A gyermek a saját testének tudatosítása révén tanulja meg, hogyan helyezkedik el a térben, ami elengedhetetlen az olvasás, írás és a mindennapi mozgások biztonságos kivitelezéséhez.
A gyakorlatok során az egyensúlyrendszert is folyamatosan ingereljük, mivel ez alapvető szerepet játszik a figyelem, a koncentráció és a mozgáskoordináció fejlődésében. A feladatok fokozatosan épülnek egymásra: a saját testen való tájékozódástól a térben és síkban való eligazodásig, elősegítve a test két oldalának összehangolt működését és a keresztmozgások fejlődését.
A fejlesztés során a nagymozgás és mozgáskoordináció énekes játékokkal, labdajátékokkal, babzsákos gyakorlatokkal és különféle színes, motiváló eszközökkel valósul meg, amelyek segítik az izomerő és a mozgásbiztonság kialakulását. A finommotorika fejlesztését tapsolós mondókák, kar-, kéz- és ujjgyakorlatok, valamint tapintásfejlesztő és lazító kéztorna támogatja.
A figyelem, észlelés és emlékezet fejlesztése több érzékszerven keresztül történik: auditív (hallási), vizuális (látási), taktilis és kinesztetikus (mozgásos) tapasztalatok bevonásával. A gyerekek játékos feladatokon keresztül gyakorolják a soralkotást, szerialitást és a memória használatát is.
Az anyanyelvi és kommunikációs készségek fejlesztése a szókincs bővítését, a beszédértés erősítését, valamint tanmesék és szituációs gyakorlatok feldolgozását foglalja magában. A cél, hogy a gyermekek magabiztosabban fejezzék ki magukat, jobban értsék a hallott szöveget, és örömmel vegyenek részt a közös kommunikációban.